skip to content

Selected Language Not Found

This page is not available in the language that was selected in the URL (L=4). You will be redirected to an existing language of this page. Please click here to go to an existing language.

Prof. Dr. Holger Thünemann

Didactics of History

Historisches Institut
Didaktik der Geschichte
Albertus-Magnus-Platz
D-50923 Cologne

For visitors

Innere Kanalstr. 15 (Triforum), R. 4.09
D-50823 Cologne
Phone:  0221 470 4417 / -7231 / -3756 (Office)
Email: holger.thuenemannSpamProtectionuni-koeln.de

Office opening hours

Tuesday, 09.00 - 15.30 (office 4.08)

Wednesday, 10.00 - 12.00 (office 4.11)

Friday, 12.00 - 14.30 (office 4.08)

           From 12 to 23 August 2019:

           Tuesday, 09.00 - 15.30 (office 4.11)

           Wednesday, 10.00 - 12.00 (office 4.11)

Office hours

Office hours during lecture period (registration not required):

  • Tuesday, 14.00 - 15.00

Office hours during recess (registration not required):

  • Tuesday, 27 August, 09.00 - 10.00

  • Friday, 13 September, 08.30 - 09.15

Examination license for

  • State Examination (all school forms according to LPO)
  • Bachelor
  • Master
  • PhD

Current publications

  • Geschichte in der Öffentlichkeit. Konzepte – Analysen – Dialoge. Berlin u.a. 2019: Peter Lang (Geschichtsdidaktik diskursiv – Public History und Historisches Denken, Bd. 7) (hg. mit Christine Gundermann und Wolfgang Hasberg). Link
  • Researching History Education. International Perspectives and Disciplinary Traditions. Second, completely revised and updated edition. Frankfurt a.M. 2019: Wochenschau (Geschichtsunterricht erforschen, Bd. 4) (hg. mit Manuel Köster und Meik Zülsdorf-Kersting). Link
  • Subjektive Theorien Geschichtsstudierender vor und nach dem Praxissemester. Zum Verhältnis geschichtsdidaktischen Theorie- und unterrichtspraktischen Erfahrungswissens. In: Michaela Artmann/Marie Berendonck/Petra Herzmann/Anke B. Liegmann (Hg.): Professionalisierung in Praxisphasen der Lehrerbildung. Qualitative Forschung aus Bildungswissenschaft und Fachdidaktik. Bad Heilbrunn 2018: Klinkhardt (Studien zur Professionsforschung und Lehrerbildung), S. 203-220 (mit Christoph Wilfert). Link
  • Geschichtskultur revisited. Versuch einer Bilanz nach drei Jahrzehnten. In: Thomas Sandkühler/Horst Walter Blanke (Hg.): Historisierung der Historik. Jörn Rüsen zum 80. Geburtstag. Köln u.a. 2018: Böhlau (Beiträge zur Geschichtskultur, Bd. 39), S. 127-149. Link
  • Zwischen Vergangenheitsfixierung, Gegenwartsobsession, Zukunkftsorientierung und Zukunftsvergessenheit. Geschichte im Schulgeschichtsbuch. In: Markus Bernhardt/Wolfgang Blösel/Stefan Brakensiek/Benjamin Scheller (Hg.): Möglichkeitshorizonte. Zur Pluralität von Zukunftserwartungen und Handlungsoptionen in der Geschichte. Frankfurt a.M. 2018: Campus (Kontingenzgeschichten, Bd. 4), S. 345-363. Link
  • Grundlegung und Ausformung des deutschen Geschichtsunterrichts. Schulische Diskurse zur Didaktik und Historik im 19. Jahrhundert. Berlin 2018: LIT (Geschichtskultur und historisches Lernen, Bd. 17) (hg. mit Wolfgang Jacobmeyer). Link

Main Research Interests

  • Empirical history education research
  • History textbooks
  • Historical Culture and Contemporary History
  • Monuments research

Employees

Former Employees