skip to content

Selected Language Not Found

This page is not available in the language that was selected in the URL (L=6). You will be redirected to an existing language of this page. Please click here to go to an existing language.

Prof. Dr. Holger Thünemann

Didactics of History

Historisches Institut
Didaktik der Geschichte
Albertus-Magnus-Platz
D-50923 Cologne

For visitors

Innere Kanalstr. 15 (Triforum), R. 4.09
D-50823 Cologne
Phone:  0221 470 4417 / -7231 / -3756 (Office)
Email: holger.thuenemannSpamProtectionuni-koeln.de

Office opening hours

Monday, 09.00 - 14.00 (office 4.08)

Tuesday, 09.00 - 15.30 (office 4.08/ 4.11)

Thursday, 09.00 - 14.00 (office 4.08)

Office hours

Office hours during lecture period (registration not required):

  • Tuesday, 14.00 - 15.00

Examination license for

  • State Examination (all school forms according to LPO)
  • Bachelor
  • Master
  • PhD

Current publications

  • Zwischen analogen Traditionen und digitalem Wandel. Lernen und Lehren mit Geschichtsschulbüchern im 21. Jahrhundert. In: Christoph Kühberger/Roland Bernhard/Christoph Bramann (Hg.): Das Geschichtsschulbuch. Lehren – Lernen – Forschen. Münster/New York 2019: Waxmann (Salzburger Beiträge zur Lehrer/innen/bildung, Bd. 6), S. 81-96. Link
  • Geschichte in der Öffentlichkeit. Konzepte – Analysen – Dialoge. Berlin u.a. 2019: Peter Lang (Geschichtsdidaktik diskursiv – Public History und Historisches Denken, Bd. 7) (hg. mit Christine Gundermann und Wolfgang Hasberg). Link
  • Researching History Education. International Perspectives and Disciplinary Traditions. Second, completely revised and updated edition. Frankfurt a.M. 2019: Wochenschau (Geschichtsunterricht erforschen, Bd. 4) (hg. mit Manuel Köster und Meik Zülsdorf-Kersting). Link
  • Subjektive Theorien Geschichtsstudierender vor und nach dem Praxissemester. Zum Verhältnis geschichtsdidaktischen Theorie- und unterrichtspraktischen Erfahrungswissens. In: Michaela Artmann/Marie Berendonck/Petra Herzmann/Anke B. Liegmann (Hg.): Professionalisierung in Praxisphasen der Lehrerbildung. Qualitative Forschung aus Bildungswissenschaft und Fachdidaktik. Bad Heilbrunn 2018: Klinkhardt (Studien zur Professionsforschung und Lehrerbildung), S. 203-220 (mit Christoph Wilfert). Link
  • Geschichtskultur revisited. Versuch einer Bilanz nach drei Jahrzehnten. In: Thomas Sandkühler/Horst Walter Blanke (Hg.): Historisierung der Historik. Jörn Rüsen zum 80. Geburtstag. Köln u.a. 2018: Böhlau (Beiträge zur Geschichtskultur, Bd. 39), S. 127-149. Link

Main Research Interests

Employees

Former Employees