skip to content

Prof. Dr. Sebastian Barsch

Foto: Jürgen Haacks

History Education

Visitor address:
Innere Kanalstraße 15 (Triforum)
50823 Köln
Raum: Triforum, R. 4.09

Postal address:
Historisches Institut
Albertus-Magnus-Platz
50923 Köln

Contact

Tel.: +49 221 470 4417
E-Mail: s.barsch(at)uni-koeln.de

 

Office hours

Tuesdays 12.00am-01.00pm in room 4.010 in the Philosophicum or by appointment in the Triforum or via Zoom.

Examination license for

  • Bachelor
  • Master
  • Staatsexamen
  • Promotion

Recent Publications

  • Barsch, S. (2024): Geschichtswettbewerbe und (inklusive) Geschichtskultur – eine geschichtsdidaktische Perspektive. In: Lernen aus der Geschichte | Magazin 03/2024, 29–37. Online: https://lernen-aus-der-geschichte.de/Lernen-und-Lehren/content/15672
  • Barsch, S. (2024): Produkte digitaler Geschichtskultur de-konstruieren. In: Antenhofer, Chr. / Kühberger, Chr./ Strohmeyer, A. (Hg.): Digital Humanities in der Geschichtswissenschaft. Wien, 433–448.
  • Barsch, S. (2023): Reiseberichte als Quelle für einen postkolonialen Geschichtsunterricht. In: Globalgeschichte / Global History 1 (2023) 1, 245 - 258.
  • Hübner, A./ Nitsche, M./ Barsch, S. (2023): Diffundierende Zeit(en). Das Anthropozän als Herausforderung für das historische Zeitverstehen. Erscheint in: Zeitschrift für Geschichtsdidaktik 22 (2023), 84–99.
  • Barsch, S./ Hübner, A. (2023): Concepts of Time in Science Education and History Didactics: Towards an Interdisciplinary Approach to Environmental History. In: Fink, N./ Furrer, M./ Gautschi, P. (Hrsg.): Why History Education? Frankfurt/M., 311–322.
  • Barsch, S./Leinung, S. (Hg., 2023): erinnern_zerstören_gestalten. Denkmäler im interdisziplinären Diskurs.
  • Barsch, S./ Nitzschke, B. (2023): Die Berliner Mauer. Erinnerungskultur im Sonderpädagogischen Schwerpunkt Geistige Entwicklung. In: Lernen konkret 2/2023, 30–33.
  • Barsch, S./ Lienau, A. (2022): Fachliche Reflexionen im Geschichtsstudium durch Portfolioarbeit fördern? In: Die Materialwerkstatt. Zeitschrift für Konzepte und Arbeitsmaterialien für Lehrer*innenbildung und Unterricht 4 (2022) 3, 28–39. Available online.
  • Barsch, S./ Bösl, E./ Lingelbach, G./ Rössel, R. (Hg.): Disability History. Zeithistorische Forschungen/ Studies in Contemporary History, Online-Ausgabe, 22 (2022), H. 2, https://zeithistorische-forschungen.de/2-2022.

A complete overview of the publications can be found here.

Areas of expertise

  • Inclusive history education
  • Historical learning and material culture
  • Professionalization of history teacher
  • Disability History

Research projects

Publication on research priorities: Overview

My ORCID-ID

Selected Projects:

Supervision of doctoral projects

Supervision of doctoral projects: Overview